رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 2 خبر
  • چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۸ رمضان ۱۴۳۹
  • 2018 Wednesday 23 May
داستان دنباله‌دار تعطیلی موزه‌های استان؛

موزه صفوی بناب نیز تعطیل شد

صریر: متأسفانه موزه صفوی بناب که دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و بازدید کننده‌های زیادی دارد، از ۳ ماه پیش تعطیل شده است.

به گزارش صریر به نقل از فارس، میراث فرهنگی هر منطقه ای به عنوان هویت اصیل و واقعی آن و بیانگر ریشه‌های تاریخی ملت و فرهنگ آن منطقه است و سرمایه ارزشمندی به شمار می‌آید.

بسیاری از کشورهای جهان که قدمت آنها به ۵ سده هم نمی‌رسد، با خلق آثار کوچک و حفظ میراث ناچیز خود سعی در هویت بخشیدن به فرهنگ نوپای خود دارند و این در حالی است که کشور ما هزاران اثر تاریخی که قدمت بسیاری از آنها حتی به دوران پیش از میلاد مسیح(ع) و چه بسا پیشتر باز می‌گردد، در آغوش خاک خود به یادگار دارد.

شهرستان بناب از جمله شهرستان‌هایی است که با قدمتی تاریخی آثار باستانی زیادی را در دل خود جای داده و هرکدام از آنها در نوع خود دارای ارزش و مفهومی خاص است؛ اما حفاظت از این میراث کهن و شناساندن هر چه بیشتر آن همواره از موضوعات چالش برانگیز این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی بوده است.

تبریز و آذربایجان‌شرقی هم اکنون در آستانه رویداد مهم و کم نظیری قرار گرفته‌اند که رویداد تبریز ۲۰۱۸ نام گرفته و این رویداد گردشگری با ارزش نه فقط برای تبریز و آذربایجان‌شرقی که برای کل کشور از چنان اهمیت خاصی برخوردار است که می‌توان ادعا کرد موفقیت در برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ در رونق و توسعه گردشگری ایران تأثیر شگرف و بسزائی خواهد داشت و البته عکس آن نیز صادق است و خدای نکرده عدم موفقیت در آن نه تنها تبریز و آذربایجان بلکه کل کشور را تا سالیان سال از لیست مقاصد گردشگران خارجی خارج خواهد کرد.

در بیان اهمیت این رویداد بزرگ همین بس که علاوه بر شهرداری تبریز مجموعه‌های دیگری از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به صورت اختصاصی اقدام به تشکیل دبیرخانه کرده‌اند که دارای وظایف و ساختار تعریف شده بوده و به منظور پیشبرد برنامه‌های خود و نیل به اهداف متعالی از مدت‌ها پیش اقداماتی را آغاز کرده‌اند.

اینک، آنچه که به نظر مهم است و مسئولان و متولیان این رویداد بزرگ باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کل استان از شهرستان ها گرفته تا روستاهای کوچک و تاریخی است و صرفاً تبریز مدنظر نباشد.

در چنین شرایطی اخیراً مطلع شدیم که متأسفانه موزه صفوی بناب که دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و بازدید کننده‌های زیادی دارد، از ۳ ماه پیش تعطیل شده و گویا نبود نیروی انسانی عامل بسته شدن درهای این موزه به روی علاقمندان به خود بوده است!

البته بی‌مهری با میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شهرستان بناب مسبوق به سابق است و پیش از این نیز نام این شهرستان در نقشه‌ها و بروشورهای گردشگری چاپ شده توسط میراث فرهنگی استان حذف شده بود که این موضوع مؤید بی‌مهری‌های دنباله‌دار این سازمان نسبت به شهرستان بناب و میراث فرهنگی و تاریخی آن است.

همچنین بی‌توجهی به مرمت آثار و بناهای تاریخی کم نظیر و بکر این شهرستان از دیگر موضوعاتی است که حاشیه‌های آن تمامی ندارد.

به هر حال، اکنون در آستانه برگزاری رویداد تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفته‌ایم و شهرستان بناب نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در شاهراه مواصلاتی چندین استان غربی کشور، دارا بودن آثار فرهنگی و اماکن تاریخی از جمله بناهای روزگاران قدیم و روستاهای هدف گردشگری از جمله «صور» و «توتاخانه»، صاحب برند انحصاری لذیذترین غذای جهانی یعنی«کباب بناب» که به ثبت ملی هم رسیده است، باید که مورد توجه در این رویداد مهم قرار گیرد ولی با این اوصاف و در چنین موقعیتی، تعطیلی موزه صفوی این شهرستان با آن قدمت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

به امید آن که در آستانه رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ با همت مردم و مسئولان میراث فرهنگی و همچنین سایر مسئولان شهرستان بناب که به شهر کار و تلاش شهرت یافته است، از این پس شاهد این قبیل بی‌مهری‌ها و بی‌تدبیری‌ها نسبت به میراث گذشتگان خود نباشیم.

گزارش فارس حاکی است، موزه صفوی بناب در سال ۱۳۹۰ و در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شده است .آثار به نمایش در آمده در این موزه مربوط به دوره صفوی می باشند، در بخش سکه،سکه هایی از تمام سلاطین دوره صفوی به نمایش درآمده‌اند.

در بخش نگارگری، تصاویری از نگاره‌های شاهنامه تهماسبی ، یکی از شاهکارهای هنری مکتب تبریز دوره صفوی به نمایش درآمده است.در بخش خط و کتابت موزه، کتب خطی این دوره در کنار تصاویری از قطعات خوشنویسی از استادان بزرگ دوره صفویه قرار دارد. ظروف مسی دوره صفوی و آثاری از شهرستان بناب دیگر آثار این موزه راتشکیل می‌دهند.

بیشترین آثار این موزه که همه ساله هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند و یکی از موزه‌های پربار و ارزشمند جنوب استان آذربایجان‌شرقی است، مربوط به دوره صفویه و پیش از آن است و به همین خاطر به موزه«صفویه» بناب مشهور شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

مطالبه‌گر باشیم و درس بگیریم / «سیّد» سلبریتی‌ نیست

به گزارش صریر از تبریز، قبول دارم که پس از دو دهه فضای عبوس و خشک حاکم، کرامات امام‌جمعه جدید، به طرز غافل‌گیرکننده‌ای گوارا و دلنشین است، ولی می‌خواهم این سوال را مطرح کنم: چه شده که سطح مطالبه عمومی رسانه‌ها و شهروندان، به «رفتار معمولی و زندگی ساده» امام جمعه فرود آمده است؟ مگر نه این که «ساده‌زیستی» از بدیهی‌ترین اصول اسلام و انقلاب است؟ این، یعنی که سایر مدیران ما در طول چهل سال گذشته «غیرمعمولی» بوده‌‌ و اکنافِ هم‌لباس و همکار آل‌هاشم، دیوار ضخیم «تافته جدا بافته» بین خود و مردم ساخته‌اند. اصلاً عکس‌العمل مردم و رسانه‌ها در قبال رفتار معمولی جناب آل‌هاشم طوری شده که انگار ما در طول چهل سال گذشته مُلّا در این شهر ندیده‌ایم! حاج آقا علاقمند است در کنار وظایف «نمایندگی ولی‌فقیه» مثل یک شهروند معمولی، امورات روزمره زندگی‌اش را انجام دهد. مثل همه تبریزی‌های اصیل، از مجلس ختم کسی، غافل نیست، در مناسبت‌های مختلف به همشهریانش سر می‌زند، سوار تاکسی، اتوبوس و مترو می‌شود و زندگی عادی خودش را دارد و در مقابل، ما مدام برای زندگی و سلوک معمولی ایشان کف و هورا می‌کشیم، و به شخصه واهمه دارم که این تحسین‌های بی‌رویّه، اولاً آرامش ایشان را سلب کند و در ثانی، فضا را مهیای جولان‌دادن «تملّق» در استان کند. درست است که بدعادت شده‌ایم و کلی طول می‌کشد تا با «شرایط خیلی معمولی جدید» خو بگیریم، ولی فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و به اصطلاح، عمر برف است و آفتاب تموز. شَان جناب آل‌هاشم را به سلبریتی‌های رایج تنزل ندهیم، بلکه از رفتار معلّمانه ایشان، درس بگیریم. باور کنید مشی پرهیزکارانه و بی‌تکلّف امام جمعه تبریز، به درد شامورتی‌بازی‌های فضای مجازی نمی‌خورَد. معتقدم مسبب بخشی از دلایل فاصله بین مردم و مسئولین، خود مردم هستند که به جای نقد و مطالبه‌گری، در مقابل‌ مسئولین تملق و چاپلوسی کرده‌اند و بالاخره مسئول هم بشر است و خیالات بَرَش می‌دارد که گویا خبری است! مهم‌ترین کمکی که به حاج‌آقا آل‌هاشم می‌توان کرد، درخواست نهادینه‌سازی سنت نقد و مطالبه‌گری است، مردم انتظارات به حق زیادی دارند که روی زمین مانده است. مشت نمونه خروار همین رفتار مردمی حاج‌آقا آل‌هاشم را با رفتار سایر مسئولین مقایسه نماییم تا ملتفت شویم که اصولا در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟! از جناب آل‌هاشم عزیز بخواهیم سنّت پاسخگویی به مردم را به مدیران استانی گوشزد کند. پاسخگویی به آن معنی نیست که مثلا هفته‌ای یک روز سه شنبه‌ها از ساعت 10 لغایت 12 ملاقات مردمی داشته باشد، بلکه در همین تریبون نماز جمعه بیاید و بگوید چه کرده و تا یک ماه دیگر چه خواهد کرد. با وجود چنین سیستم پاسخگو، و به پشتوانه «نماینده ولی‌فقیهِ در کنار مردم» یا پایتخت‌نشینانِ تصمیم‌گیر، هر مدیر روی دست مانده، زوار در رفته و سفارشی را برای کارگزاری امور به این استان نمی‌فرستند و یا این که مدیر مزبور قبل از تشرّف به این منطقه آگاهی می‌یابد که اصولا یک مَن ماست در تبریز چقدر کره دارد! از ایشان بخواهیم از ...

آخرین خبرها